Cambodja: Ankor Wat? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu Cambodja: Ankor Wat? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu

Cambodja: Ankor Wat?

ddverkade@hotmail.com
bikedemmer@hotmail.com

Foto's: www.wereldfietser.mijnalbums.nl

Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een reisverslag! Ondertussen zitten we weer in Nederland, maar we willen jullie nog wel even op de hoogte stellen van onze laatste reisperikelen.

Na 10 dagen Bangkok fietsen we in 3 dagen naar Cambodja. Vooral de laatste 2 dagen zijn landschappelijk misschien wel de mooiste van Thailand. We fietsen door een natuurpark, maar zien helaas geen olifanten.

Over de Cambodjaanse grensovergang gaan allerlei horrorverhalen, dus goed voorbereid, met visa, komen wij daar aan. Wel een lange rij, geen gezeur.
Poipet, de grensplaats, lijkt wel diep weggezakt in de modder. We hebben geen idee hoelang de weg slecht zal zijn naar de volgende plaats, Sisophon.
Om 15 uur beginnen we vol goede moed, na 5 meter rijden we assendiep door grote modderpoelen! Het eind is nog niet in zicht. De kettingen hangen nog veel te slap voor deze omstandigheden en na 6 kilometer besluiten we terug te gaan.
Hup, een hotelletje in, fietsen schoonmaken, eten zoeken...

In Cambodja mag je betalen met Cambodjaanse Riel, US Dollar en eventueel met Thaise Baht. Alles wordt geïmporteerd vanuit Thailand, Vietnam of Europa.
Ongeveer 25 jaar geleden heeft de Rode Khmer (communistisch) huisgehouden en vele hoger opgeleiden en intellectuelen zijn vermoord.
Nu zitten de mensen voor hun huisje te midden van vele kinderen.
In het hele land zijn NGO's (ontwikkelingshulp)bezig met geld uitdelen. Iedereen roept weer vannalles over 'armoede'. Armoede is een relatief begrip en dat vergeten de meeste mensen nog weleens.
Nergens in Azië hebben we zoveel dure auto's op de weg gezien.
Het doet ons erg aan Afrika denken. Landen met genoeg geld, alleen de verdeling is erg scheef.

Wij charteren een pick up om naar Siem Reap te komen. We hebben absoluut geen zin meer om door de modder te banjeren.

De wegen zijn breed zodat auto's elkaar net kunnen passeren. Alleen... er zijn ook veel brommers, fietsen, karren en voetgangers op de weg. De dikke auto's zonder nummerbord sjezen er met 100 kilometer per uur langs. Lekker frustrerend. Daarbij is het landschap heel saai en de mensen niet erg vriendelijk...

Siem Reap is leuk. Toeristisch en gezellig met cafeetjes en restaurantjes. Een heuse pubstreet!
De grote attractie is Ankor Wat. Een groot tempelcomplex met tempels van wel 1000 jaar oud. 3 dagen fietsen we rond en genieten van de tempels en de mooie natuur eromheen.

In Phnom Penh bezoeken we de gevangenis van de Rode Khmer. Allerlei gruweldaden hebben er plaatsgevonden en maakt ons erg triest.

Na 2 dagen Phnom Penh houden we het voor gezien en fietsen naar Vietnam.

Buiten de toeristische delen waar we het ontzettend naar ons zin hadden, was Cambodja niet een favoriet land. Steeds weer kregen we het 'waar zijn we mee bezig....' gevoel.
Modder, ongedierte, vieze hotelletjes, starende mensen, onbegrip. We kunnen er steeds minder om lachen.

• 09 September 2008 - 07:49

Paula En Cees:

Jongens ik heb de zelfde fotoos. Ons hart gaat weer open, wij zagen het in de zon met 45 graden. Droom er nog wel eens van.
    Kus en reis voorzichtig verder in deze bijzondere wereld.
    Paula en Cees.