India deel 3 - Reisverslag uit Delhi, India van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu India deel 3 - Reisverslag uit Delhi, India van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu

India deel 3

Door: Diënne en Coen

Blijf op de hoogte en volg Diënne en Coen Demmer

07 April 2008 | India, Delhi

Reisverslag Bangalore – Delhi, India
11-02-2008 t/m 7-04-2008
2745 km, totaal 33.000 km
Dag 822 t/m 878

India deel 3 van Ajanta t/m Delhi.

Hallo allemaal!

Zoals belooft komt hier deel 3 van onze fietstocht door India.

Ons laatste verslag eindigde in onze tent op een mooie kampeerplek vlakbij de plaats Nargaon, net 80 kilometer ten noorden van Ajanta, waar Diënne de tempelgrotten heeft bekeken. Coen had deze al eerder gezien en is dus bij de fietsen voor de ingang gebleven.

Ma 03-03-08: Nargaon – Kumathi (22km ten zuiden van Khandwa), 99km
Na een heerlijke nachtrust in het veld staan we vroeg op en genieten van de mooie zonsopgang, koffie en vers brood dat naar cake smaakt. Al snel zitten we op de fiets en komen in de plaats Khandwa waar een groot Hindu feest is. Er zijn enorm veel pelgrims op de been. In Khandwa merkt Coen dat hij een lekke band heeft en om te voorkomen dat we 1000 toeschouwers krijgen “vluchten” we het stadje uit om verderop langs de weg de band te plakken. Ons mooie slaapplekje had toch wel wat doorns met als gevolg dat Coen vandaag twee keer z’n voorband moet plakken.
Na 30km fietsen verlaten we de staat Maharashtra (met hoofdstad Mumbai voorheen Bombay) en komen in de veel schonere staat Madhya Pradesh (met hoofdstad Bhopal) in het centrum van India. We fietsen door veel graanvelden. Aan het einde van de dag eten we dal en roti bij een dhaba en gaan iets verder in het graanveld zitten. We zijn weer erg blij met onze mooie kampeerplek. Het is er enorm rustig. Om 20:00 uur doen we de kaars uit en gaan in onze tent slapen. We liggen 10 minuten wanneer er zaklampen aankomen. Ja hoor... binnen een paar tellen staan er 6 man om onze tent die met ons willen praten.
Er zijn alleen 2 problemen: zij spreken geen engels of een andere taal die wij beheersen en wij zijn dood moe en willen slapen. Het lukt Diënne de heren te verjagen. We gaan weer slapen maar na nog geen half uur staat er een nieuwe groep mannen om de tent. We begrijpen dat dit geen nachtrust wordt en moeten onze spullen inpakken. Het is ondertussen pikdonker en 22 uur.
Wanneer we uit de tent komen, zien we overal in het graanveld lampjes en mannen met zaklantarens schijnen. Het blijkt dat er ‘s nachts overal in het graanveld mannen zitten om de boel te bewaken! We weten niet waarom, maar wel is duidelijk dat deze heren zich enorm vervelen. Ze zullen ons dus de hele nacht wakker houden met “hé hé Mister....” en daarna volgt een taal die wij niet begrijpen.
Zoals gezegd pakken we alles in en lopen met de fiets in het donker terug naar de hoofdweg. Na 2,5km op de donkere hoofdweg komen we bij een boerderij waar we mogen slapen. Wij zetten de tent zover mogelijk van het gebouw met licht weg. Wanneer we net weer slapen komt de boer met knecht bij ons om te zeggen dat we bij het licht moeten slapen. Wij moeten hen tot 3 keer uitleggen dat wij in het donker slapen. En zo lukt het ons eindelijk om 01:00 uur te gaan slapen.

Di 04-03-08: Kumathi – Mandi, 118km
We zijn lekker vroeg wakker echt lekker geslapen hebben we niet. Toch gaat na een paar koppen thee in het dorp Kumathi het fietsen erg lekker. De weg is rustig en we zien de hele dag goede rustige kampeerplekken. Maar zoals altijd wanneer je het nodig hebt is het er niet en andersom. Dus om 17:00 uur zoeken we een slaapplek en ja hoor het laatste uur fietsen wij alleen maar door de gevreesde graanvelden. Het lijkt ons verstandig in een dorpje te blijven en met wat hulp van een Sikh komen we bij een boerenstal terecht. Onder het “genot” van het hele dorp dat komt kijken eten wij onze Maggi noedels. Wanneer we gaan slapen doet Coen het licht uit en gaan de mensen weg. We vallen vrij snel lekker in slaap.

Wo 05-03-08: Mandi – Budni, 120km
Vandaag geven we in de stad Harda een interview weg aan een hindikrant. Dat doen we de laatste tijd veel vaker maar we zien zelf nooit stukjes in een krant over ons. Er zijn in dit land wel 1000 kranten en daarbij nog erg veel zeer plaatselijk dus de kans dat we ons zelf zien is klein. Na 80km fietsen komen we in een klein dorpje waar een dorpsgek Coen van de fiets trekt. Coen valt op straat en staat snel weer op. Hij geeft de “dader” een trap onder z’n kont. De dader die niet begrijpt dat hij iets stoms gedaan heeft wil met Coen op de vuist, maar gelukkig komen er andere dorpsbewonders de man tot bedaren brengen. In het dorp Budni komen we meneer Patel tegen die ons uitnodigd bij hem te komen slapen. De familie Patel is erg vriendelijk en spreekt goed engels. Het is een groot huis/boerderij met een binnenplaats. Er wonen wel 5 families (25 man). Het is er gezellig en wij krijgen een plekje in de beste kamer. Na het eten en wat thee met koekjes gaan wij in onze tent, die als klamboe dient, op het bed slapen.
De familie slaapt met 5 personen in bed en met licht aan, iets dat wij nooit zullen begrijpen

Do 05-03-08: Budni – Bhopal + 10 dagen, 80km
Na een ontbijt van koekjes en thee verlaten we het huis. We moeten een kleine berg over om in Bimbetka te komen. Daar bekijken wij grotbeschilderingen a la Frankrijk. Men zegt dat deze tekeningen heel oud zijn, en dat zal ook wel, maar we zijn er niet helemaal van overtuigd.
Wel is het jammer dat Indiers het niet helemaal begrijpen. Want naast de zeer oude tekeningen staat er in de stenen gekerft: J loves M met een hartje en nog meer van dergelijke teksten. Ach, misschien denkt de huidige jeugd wel aan de toekomst en staan er over duizende jaren wel weer mensen te kijken naar de hartjes...
Van Bimbetka komen we al snel bij de stad Bhopal die bij de meesten bekend is om zijn giframp in 1984. Toen zijn daar direkt 6000 mensen overleden doordat er een giftig gas uit een fabriek is ontsnapt. Het schijnt dat er vandaag de dag nog steeds veel mensen lijden van de gevolgen van die ramp.
Het Amerikaanse bedrijf heeft de schade afgekocht bij de Indiaase overheid. En zoals gebruikelijk in dit soort landen ziet alleen de overheid geld en de slachtoffers een klein stenen monumentje!
Bhopal is een leuke, wat rustige “indiastad” aan een groot meer, dat ooit gemaakt is door een machtsheer. Diënne is niet helemaal goed in orde en dus gaan we op zoek naar een rustige plek. We vinden dit in een, voor ons iets boven budget, hotel. Gezondheid gaat boven alles.
De komende 10 dagen blijven we in Bhopal. Diënne is erg ziek. Heeft veel last van diaree, hoofdpijn en koorts. Desondanks proberen we toch haar verjaardag en die van Gerda haar moeder te vieren. Maar telkens vallen de koffie met gebak verkeerd. We genieten van het meer, en verder is er in Bhopal niet veel te doen en kunnen we lekker uitrusten. Na 10 dagen is alles het weer goed en zijn wij klaar voor de rest van India.

16-03-08: Bhopal – Sanchi + 1 dag, 48km
Van Bhopal is het een klein stukje fietsen naar de boeddhistische trekpleister van India: Sanchi, waar eeuwenoude Stupa’s en tempels zijn. Wij bekijken deze en vinden vooral de rust en het groene park erg fijn. De stupa’s zijn mooi en van de oude kloosters is niet veel meer dan fundering over.

18, 19 en 20 maart 2008 van Sanchi - Sagar - Gulganj - Khajuraho + 3 dagen, 336km
Van Sanchi gaan we met een hotelovernachting in Sagar en slapen in de tent achter het politieburo in Gulganj naar Khajuraho. Onderweg zien we veel graanvelden en heuvellandschappen. De wegen tussen de steden zijn rustig en af en toe worden we door de eigenaren van de dhaba’s getrakteerd op wat lekkers als koekjes en ijsjes. Het fietsen gaat lekker en het weer is erg aangenaam. Het is droog en ongeveer 35 graden.
In Khajuraho gaan we de Kamasutra tempels bekijken. Eerst gaan we opzoek naar een geschikt hotelletje en dat is niet zo makkelijk. Eigenlijk een luxe probleem. Er zijn wel 100 hotelletjes die in aanmerking komen en wij kunnen er maar in 1 slapen. We vinden een mooi nieuw hotel voor een goede prijs (het is laag seizoen).
De sextempels in Khajuraho zijn prachtig en er zijn veel toeristen van zowel westerse als indiase afkomst. Omdat het Holi is, het kleurenfeest van de Hindu’s, blijven wij wat langer in Khajuraho. Het blijft ondanks het feest vrij rustig in dit dorp. Er is veel politie op de been om te zorgen dat de toeristen niet worden lastig gevallen. Wij kunnen dan ook gewoon over straat om de tempels te bekijken. In een Jain tempel loopt zelfs een naakte priester rond met in de ene hand een kwast en in de andere hand een soort theepot.
Ja, India toch weer blijft verbazen. We ontmoeten veel ander reizigers en hebben het erg naar ons zin.

24-03-08: Khajuraho – Orchha – Gwalior – Agra – Delhi, 641km
Wanneer wij s’ochtens Khajuraho willen verlaten vertelt de hotelreceptie dat wij in de krant staan. Omdat dit hotel maar 1 krant heeft, gaan wij naar een ander groot en duur hotel in het dorp voor de krant. Ook hier herkent de receptioniste ons direkt en biedt koffie aan. De manager komt er zelfs aan te pas. Na een heerlijke pot melkkoffie stappen wij inclusief krant om 9:30 op de fiets. Onderweg krijgen wij nog een paar keer thee aangeboden van mensen die ons in de krant hebben gezien.
s’Avonds vinden wij het door ons als slaapplaats bepaalde dorp Mauranipur geen plek. Daar zijn alleen maar vreemde mensen. Men had ons er in Khajuraho al voor gewaarschuwd. We slapen 14km verderop in het graanveld en hebben geluk dat het meeste graan geoogst is. Er zijn dus niet meer de gevreesde “graanwachters”.
s’Ochtens worden wij van het onweer wakker en zijn net voor de bui in een schuurtje op de akker. En zoals het hoort bij een graanveld heeft Coen weer een lekke band. Deze wordt direkt geplakt onder toeziend oog van de vriendelijke boer die ons uitnodigd voor het onbijt.

Verder bezoeken wij die dag het stadje Orchha waar veel oude tempels en paleizen staan. Voor de meeste gebouwen in dit stadje met een gezellig marktpleintje geldt dat ze van veraf mooier zijn dan van dichtbij. Dichtbij zijn de gebouwen, er staan hier wel 25 oude tempels en paleizen, wat vervallen.
Na Orchha is Gwalior dat op 1 dag fietsen (119km) ligt, aan de beurt. In Gwalior is Coen al eens geweest en we slapen dan ook in de dependance van het hotel dat Coen met z’n ouders 4 jaar geleden bezocht heeft. Ook hier is het laagseizoen en geeft het hotel 50% korting. We hebben een super luxe kamer die binnen het budget valt. Diënne bezoekt het fort en Coen vermaakt zich op de kamer en in het Indian Coffee House (een keten door heel India waar goede koffie te koop is). We blijven 1 dag langer in Gwalior omdat Coen nu buikloop heeft en een nacht op de pot gezeten heeft.

Ja, nu volgen de belangrijke toeristensteden zich in rap tempo op. Agra ligt op 1 dag fietsen van Gwalior (122km).
In Agra bezoeken wij het zeer imposante fort, het moslimpaleis Fatehpur Sikri (40km ten westen van Agra) en natuurlijk het grootste liefdesmonument en een van de wereldwonderen: “de Taj Mahal”.
We vinden alle gebouwen erg mooi en zijn blij deze te zien. Er wordt veel ophef gemaakt over de Taj Mahal, maar wij betwijvelen of dit wel terecht is. Ja, het is een zeer mooi gebouw maar ja, de wereld kent zoveel hele mooie gebouwen.

Van Agra, waar we 3 nachten zijn, fietsen we in 2 dagen door naar Delhi. Onderweg slapen we in een wegmotel. We fietsen al sinds Gwalior over de national highway nr.3 die mooi 4 baans is en brede vluchtstroken heeft. Het is geweldig fietsen en alleen in de steden wat druk. Verder valt het met de drukte erg mee. Altans, tot 25km voor Delhi.
Dan breekt de gekte los en zijn de wegen overvol met van allerlei verkeer. Ook zien wij in de ochtendspits van Faridabad zeer veel fietsers die 1 rijbaan van de snelweg opeisen. Auto’s en trucks die linksaf slaan rammen zo door de fietsers heen. Dit levert zeer gevaarlijke situaties op.
Zonder veel problemen komen wij in de wijk Jonapur ten zuiden van Delhi aan. Daar kunnen wij logeren bij de familie Bakker.
Wij zijn nu al een aantal dagen bij Dirk, Annet, Claartje en Jaap en hebben het prima naar ons zin. Zij wonen in een zeer groot huis met mega tuin waar we niets merken van de rest van India. Wij zijn allebei ook hier weer ziek geworden. We kwamen goed en al aan toen Diënne ziek werd. Een dag later werd ook Coen ziek. Diënne was ook al ziek in Bhopal en Coen al 1 dag in Bangalore en 1 dag in Gwalior. Het is een diaree die gepaard gaat met hoofdpijn, veel maag/darmkrampen, misselijkheid, overgeven en koorts en wordt veroorzaakt door een parasiet in de darmen.
Bij Coen duurt het 1 dag en bij Diënne een paar dagen. Dirk heeft ons naar een dokter gebracht en wij zitten nu aan de antibiotica. We hopen dat we snel genezen zijn. Wij waren nog van plan een paar dagen rond te gaan fietsen, maar nu we moeten uitzieken, zal daar niet veel van terecht komen. Gelukkig zijn wij op een zeer prettig adres.

Onze plannen:

Zoals sommigen van jullie al weten, gaan wij 15 april op uitnodiging van onze ouders voor een maand naar Nederland. Wij zullen dus de komende tijd niet veel van ons laten horen. Het plan is om 20 mei 2008 in Delhi terug te zijn.
We zullen nog een maand rondfietsen in het noorden van India, om vervolgens het vliegtuig te nemen van Delhi naar Singapore.
Vanuit deze stadsstaat fietsen we dan door Maleisië, Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam naar China. Dit doen we omdat er voor onze oorspronkelijke route door Pakistan en Tibet een negatief reisadvies geldt en wij geen zin meer hebben in politiekonvooi, grensproblemen, smeergeld, kalaschnikow, travelpermits e.d.

Einde deel 3.

Email:
bikedemmer@hotmail.com
ddverkade@hotmail.com

• 07 April 2008 - 07:52

Janine Stortelder :

Hoi Diënne en Coen
    Even in mijn duster een stukje reis met jullie meegemaakt (lezend)
    Nog even en jullie zijn in Holland. Fijn he om even met jullie ouders bij te praten. Een hele fijne tijd, geniet ervan.Hartelijke groet ook van Fons, Janine