Maleisie: vrij moslimland - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu Maleisie: vrij moslimland - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu

Maleisie: vrij moslimland

Door: Diënne en Coen

Blijf op de hoogte en volg Diënne en Coen Demmer

06 Juni 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

foto's:wereldfietser.mijnalbums.nl
email: bikedemmer@hotmail.com
ddverkade@hotmail.com

Hallo allemaal!

Afgelopen vrijdag stapten we in Singapore weer eens op de fiets. Het reizen gaat weer beginnen en dat is elke keer weer een spannend moment.
De grensovergang van Singapore naar Maleisie was de drukste, maar ook de makkelijkste op deze reis. Alleen paspoort scannen, klaar! Geen vervelende briefjes enzo. De volgende dag zouden de Singaporezen niet meer mogen tanken van de grens tot 50 km landinwaarts in Maleisie dus daarom was het zo druk op de grens. Nog even een laatste tank volgooien.
In Maleisie is namelijk de brandstof zwaar gesubsidieerd en dus veel goedkoper.

Het fietsen in deze hoek is makkelijk. Grote wegen en de automobilisten kunnen aardig rijden...
De weg is druk en het regent vaak. We slapen in goedkope hotelletjes en eten in kleine foodcourts langs de weg. Restaurantjes genoeg en aan de mensen is goed te zien dat ze van eten houden. Het eten is ook veel voedzamer dan in India.

In Melaka blijven we een extra dagje. Vroeger waren de Nederlanders hier en dat is nog goed te zien: Dutch Square, Heeren Street en Jonker Street. Een molentje en een Nederlandse kerk. Elk weekend is er 's avonds braderie. We hebben genoten van al het lekkers en de langs lopende mensen.

Van Melaka naar Kuala Lumpur. 166 km in een dag, dus de conditie is weer terug. We nemen een paar omwegen door bos- en berggebied. Het is echt heel mooi.
KL heeft 2 miljoen inwoners die voornamelijk in flats leven. Wij logeren bij een Nederlands stel, ongeveer 8 km van het centrum.

We bezoeken de hoogste twintowers, De Petronas torens, een paar shopping malls, de toeristische Central Market in Chinatown. We wandelen met Hedie de Kristalberg op en bezoeken daarna de Batu grot. In de Batu grot is een Hindutempel (Indisch). Een reusachtig gouden beeld staat voor de 272 traptreden die je op moet om de tempel te bezoeken.

Maleisiers zijn over het algemeen moslim, en de vrouwen lopen met een hoofddoek. De Chinezen en de toeristen lopen hier gewoon met hotpants, korte rokjes en hemdjes over straat. Men is daar hier wel aan gewend, lijkt.

Ook hier regent het elke dag. Zware buien met knetterhard onweer. Men waarschuwt hier ook om met onweer niet naar buiten te gaan.

We hebben niet zoveel bijzonders beleeft, maar genieten gewoon van de luxe hier. Morgen, 7 juni, vertrekken we weer. Eerst naar Camaron Highlands en dan via de westkust van noord Maleisie naar Thailand.
We zijn 2 andere NL fietsers tegengekomen en die waren dolenthousiast over Laos... we zijn benieuwd...

We hopen dat het in Nederland ook goed gaat met jullie en nemen maar aan dat geen bericht, goed bericht is!

Lieve groeten Coen en Dienne

• 06 Juni 2008 - 13:58

Rieky En Ad:

Hoi Dienne en Coen,
    mooie foto's en leuk weer eens wat van jullie belevenissen te lezen. Ja Laos vonden wij, evenals Vietnam trouwens zeker de moeite waard om een keertje geweest te zijn. Nu dus op naar Thailand. Fiets ze! Veel groeten Ad en Rieky

• 04 Juli 2008 - 09:15

Norma Tiessen:

Hallo wereldreizigers,
    Al een hele tijd niet op jullie site gekeken. Als ik al die bekende plekjes op de foto zie, dan denk ik weer aan onze wereldreis op weg naar sydney. Eerst ook rondgetrokken op Maleisie. Wij zijn zelf op Tiomaneiland geweest.
    Geweldig gewoon en een rust midden op de Chinese Zee. Als ik ook naar dat eten kijk op de foto's, dan heb ik er zo trek in. Heerlijk gewoon. Nou mensen geniet lekker van alles en ik blijf jullie volgen. Hartelijke groeten van mij Norma en Frits.