Verenigde Arabische Emiraten: geld moet rollen! - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu Verenigde Arabische Emiraten: geld moet rollen! - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu

Verenigde Arabische Emiraten: geld moet rollen!

Door: Diënne en Coen

Blijf op de hoogte en volg Diënne en Coen Demmer

06 December 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Foto's: www.wereldfietser.mijnalbums.nl
Email Dienne:ddverkade@hotmail.com
Email Coen: bikedemmer@hotmail.com

Hallo allemaal!

De groeten uit Dubai! Nooit gedacht dat we hier nog eens zouden fietsen. Langs het hoogste gebouw van de wereld, het mooie 7 sterren hotel Burj Al Arab en de grootste shoppingmall buiten Noord Amerika… De kilometerteller is trouwens de 29000 gepasseerd!
Het motto in de Emiraten lijkt: geld moet rollen, en dat is overal aan te zien!

Zodra je de grens overkomt vanuit Oman, is het afgelopen met de bergen. Alleen nog maar zand. De grensplaats Al Ain ligt in een oase en is erg groen. Het grootste deel wordt met besproeien groen gehouden. Elke boom en plant heeft een waterleidinkje dat ’s ochtends en ’s avonds wordt open- en dichtgedraaid door Indiërs of Pakistani’s die met de fiets langs de weg rijden.
Hongerig fietsen we rond in het stadje tot we in een parkje een mooie lunchplek hebben gevonden. We kijken uit op het 5 sterren Rotana hotel: wat zou het toch fijn zijn een nachtje daar door te brengen…
We gaan erheen voor een landkaart en diepen uit de tas nog een telefoonnummer van ene meneer Hosseini. Ons is gezegd dat als we dat nummer bellen, alles voor ons geregeld zal worden in de Emiraten. We verwachten er niet veel van, maar als Coen belt is de man erg enthousiast en heet ons welkom in zijn land. Hij blijkt op het ministerie voor toerisme te werken. Na een uurtje is er wat heen en weer gebeld en wordt er een slaapplek geregeld. Of het Rotana hotel goed genoeg is voor ons… Wij dachten van wel en een paar minuten later hebben we een kamer inclusief 3 maaltijden! Het is toch niet te geloven.

In Abu Dhabi gebeurt hetzelfde. We fietsen 160 km over een snelweg, dwars door de woestijn, met bomen en gras aan beide kanten. Op het ministerie van toerisme melden we ons weer. Ze proberen al 2 dagen een kamer voor ons te regelen in o.a. Hilton, Sheraton, Hyatt e.d. maar alles is vol vanwege een congres. Nu wachten we een paar uur terwijl de secretaresse een suite probeert te boeken.
Om 14 uur kunnen we weg. Via een ander hotel van een vriend van Coen van een eerdere reis, komen we om 17 uur in het hotel aan. We worden niet erg netjes behandeld en na 2 uur wachten is het nog steeds niet duidelijk wie er gaat betalen. Ondertussen is het personeen van het ministerie ook al naar huis…

O ja, die dag staan we ook nog op de voorpagina van de krant. Coen haalt nog een exemplaar bij de Ford dealer op de hoek en wordt daar superenthousiast ontvangen. Omdat we niet meer mogen bellen in het hotel gaan we terug naar de forddealer. De man begrijpt dat we een klein probleempje hebben en biedt aan voor de hotelkamer te betalen. We hadden alleen nog niet gezegd dat het om 2 nachten in een suite ging…Oeps…
Hij trekt de creditcard en is zo een paar honderd euro armer. We geloven niet dat iemand in Europa dat zo zou doen… Maar goed, we genieten van de kamers en verkennen de volgende dag Abu Dhabi.

In die dagen is de zwager van Coen, Richard, ook in de Emiraten. Hij sleutelt aan een go-kart van een sjeik die meedoet aan de WK karten in Al Ain. We mailen en bellen weer vanuit het ministerie van toerisme en regelen dat we zo snel mogelijk naar Al Ain komen. Om 18 uur zijn we er. Terug. Richard deelt zijn hotelkamer met Hasher al Maktoum, de sjeik en zijn andere hulpje uit India. We douchen en later komen ze alledrie terug naar hun hotel. Hasher regelt ook een kamer voor ons en de komende 2 dagen kunnen we ook naar de races kijken.
De Emirati’s zijn wel heel rijk, maar ze delen ook wel graag! Er zijn er ook maar ongeveer 300.000, verder wonen er mensen vanuit de hele wereld in de Emiraten! Bijna alle Emirati’s zien er belangrijk uit en hebben banen met hoge functies. En hele dikke auto’s.

Zaterdag 1 december fietsen we naar Dubai. We zijn al veel gewaarschuwd voor het verkeer maar het valt reuze mee. Na veel gedoe en via verschillende buren, komen we uiteindelijk toch bij Ed en Yet aan. Ed speelt voor zwarte Piet en wij krijgen zelfs pepernoten uit de zak van zwarte Piet!

Omdat Ed en Yet net een baby, Niek, hebben, zijn ze daar erg druk mee, dus gaan wij lekker de stad verkennen.
Dubai is erg uitgestrekt. We wonen nu even in het midden. Het oudere stadsdeel en de nieuwe “Burj Dubai” (het nu al hoogste gebouw op aarde!) ligt ten noorden van ons en in het zuiden is het 7 sterren hotel “Burj Al Arab” en de Dubai Marina met torenflats vlak naast elkaar en de Palm eilanden. Het is een grote bouwput en maar liefst 40% van alle bouwkranen van de wereld staan hier!
We fietsen 50 km en hebben dan alleen maar het zuidelijke deel gezien.
De volgende dag doen we het noordelijke deel en fietsen 60 kilometer! Kun je nagaan hoe groot Dubai is!
Wat verder heel bijzonders is dat je hier gewoon Ferrari’s, Maserati’s, Roll Royce’s, Lamborghini’s en dat soort auto’s ziet rijden. Vooral Coen vindt dat heel mooi.

Morgen, 6 december, komen Coen zijn ouders en daarmee gaan we een weekje toeren door alle Emiraten.

Het gaat dus heel goed met ons, zoals je ziet! We hopen dat het bij jullie net zo goed gaat, ondanks de winter!

Groetjes!

• 06 December 2007 - 20:03

Leny Ellermeijer:

Het lijkt me heerlijk zulke contrasten tegen te komen, te zien, te proeven, te ruiken, te ervaren en er ook nog van te kunnen genieten.
    Wat een heerlijk avontuur hebben jullie toch!
    Zelfs op afstand kan ik ervan genieten.
    Een heerlijk weekje toegewenst met jullie bezoek.
    Misschien vinden jullie het vreemd dat ik steeds zo snel reageer, maar ik heb een dochter in Uganda zitten en ook zij hanteert deze site, vandaar dat ik gelijk zie dat er weer een bericht is geplaatst.
    Op nieuws ben ik natuurlijk gebrand.
    Maar ik wens jullie heel veel plezier verder.
    Tot het volgende bericht.
    Groet Leny.

• 03 Januari 2008 - 14:22

Joop Kamer:

Beste Dienne en Koen,
    Het allerbeste voor het nieuwe jaar gewenst. Geen lekke banden, altijd voor de wind, uitsluitend afdalingen en gastvrije, vriendelijke mensen op jullie pad!
    Joop en Carla

• 08 Januari 2008 - 15:03

Jan Van Der Meer:

Ben net weer terug in Nigeria en wil jullie nog een fietsrijk 2008 toewensen.
    Mag alles jullie voor de wind gaan, dat trapt wel zo lekker.
    Coen, geen last meer van de malaria?
    Go well !!!
    Jan