Verenigde Arabische Emiraten 2 - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu Verenigde Arabische Emiraten 2 - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu

Verenigde Arabische Emiraten 2

Onze emailadressen:
Coen : bikedemmer@hotmail.com
Diënne: ddverkade@hotmail.com

Hallo vrienden!
Hebben jullie een fijne jaarwisseling gehad? We hopen van wel.
Wij zijn nog steeds in de Emiraten. Vanwege kerst en nieuwjaar zijn we langer gebleven in verband met dure vliegtickets. We hebben Pakistan nu helemaal afgeschreven en vliegen op 10 januari naar Sri Lanka. Daar zullen we twee weken zijn en vliegen de 24e januari door naar Trivandrum in India.

In de afgelopen tijd hebben we op een huis en 2 honden gepast. Dat was een mooie manier om Dubai wat grondiger te verkennen, vooral ook omdat we de auto tot onze beschikking hadden. Verder hebben we veel gelezen en lekker in het zonnetje gezeten. Oudjaarsavond zijn we uit eten geweest bij jawel... de IKEA! Er was verder geen vuurwerk en we hadden ook geen groots feest, dus lagen we om half 1 al in bed. Ook hier is het winter: de temperatuur was rond de 23 graden en is de laatste dagen zelfs gedaald naar 18 graden ('s middags). Koud dus! We zien veel mensen met handschoenen aan en mutsen op. Lekker weer dus om achter de computer te kruipen en julie op de hoogte te stellen van onze reisperikelen...

Nou, van reisperikelen, kun je niet spreken want we zijn nergens geweest! Of toch wel... Coen zijn ouders zijn een week in de Emiraten geweest. Samen met hen hebben we alle 7 Emiraten doorkruist: Dubai, Abu Dhabi, Ajman, Fujeirah, Ras Al Khaimah, Sharjah en Umm Al Quwain.
Overdag toeren met de huurauto en ’s middags lekker relaxen in een luxe hotel. De bezienswaardigheden zijn hotels, shoppingmalls (winkelcentra), forten (die zo gerestaureerd zijn dat het net lijkt alsof ze gisteren gebouwd zijn) en musea. Na 3 dagen forten kijken zeiden Coen’s ouders, nou, laten we maar meteen naar het hotel rijden, die forten hebben we wel gezien! En de hotels in de Emiraten zijn een bezienswaardigheid op zich. Prachtige gebouwen met grote tuinen, zwembaden en luxe spa’s.

De Emiraten hebben geen lange geschiedenis en voor dat er olie ontdekt werd, waren alleen maar bedoeïenen die in de woestijn leefden. In de jaren 50 en 60 was er handel in parels en goud. In de jaren 70 is de olie ontdekt en is de ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen. Er wordt alleen maar gebouwd en we verbazen ons om het het feit dat er zoveel wolkenkrabbers worden gebouwd terwijl er een inmense ruimte is in de woestijn. Hetzelfde geldt voor het bouwen in zee. 12 jaar geleden was hier nog niets!

In Dubai zijn veel ‘plastic people’: het leven draait om kleding, winkelen, make-up en auto’s. De anderen zijn de werklui: de Indiers, Pakistani’s en Fillipino’s. Zij wonen in kleine huisjes die ze delen met anderen. Het beetje geld wat ze verdienen sturen ze naar hun familieleden die zijn achtergebleven.

Maar goed... wij zijn erg blij dat we het een maand mogen hebben meemaken en van dichtbij hebben kunnen zien. Nu zijn we blij dat we morgen weer lekker op ons fietsje kunnen stappen en Sri Lanka kunnen verkennen.
Sri Lanka zal weer compleet anders zijn dan Afrika en de Arabische landen. Er zijn veel tempels, het is er weer groen, er zijn nog veel gebouwen uit de Nederlandse en Britse koloniale tijd, er zijn een paar bergen van rond de 2500 meter en er moeten mooie stranden zijn.

In Colombo gaan we eerst ons visum aanvragen voor India en daarna is het de bedoeling dat we een rondje fietsen:
Van Negombo naar Colombo, daar het visum aanvragen en daarna naar Kurunegala, Dambulla, Sigiriya, Polonnaruwa, Matale, Kandy, Nuwara Eliya, Tanamalwila naar Hikkaduwa en dan weer terug naar Colombo (eigenlijk naar Negombo omdat daar het vliegveld is). We gaan dus niet naar het noorden, want daar zijn de Tamilkrijgers erg actief.

Groetjes Coen en Diënne

• 10 Januari 2008 - 07:35

Eeke Krijger:

Nogmaals heel veel reisplezier voor jullie,zoals gezegd we blijven jullie volgen. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen weer ook omdat Sri Lanka op ons "lijstje" staat en zoals ik net lees in artikel: "Ayubowan!" (may you live long) zal je er veel horen.
    Groetjes ook namens Frans-Jan. Dag Eeke

• 10 Januari 2008 - 13:15

Janine Stortelder:

Hoi Diënne en Coen
    Maar weer even de atlas erbij genomen, leer ik ook weer wat van. Was nog wel even zoeken, die atlas is al wat oud, maar voldoet nog goed. Ondertussen zijn jullie hopenlijk al in Colombo. Nog even een vraag, waar zijn al die fietsen voor en van die op één van de foto's staan.En wat gaan ze er mee doen? Fietsen zou je zeggen, maar ik dacht dat dat daar niet aan de orde was. Jullie heel veel fietsplezier op Sri Lanka en wij wachten jullie verslag wel af. Veel liefs en groet ook van Fons, Janine

• 12 Januari 2008 - 09:57

Leny Ellermeijer:

Gelukkig Nieuwjaar en heel veel fiets plezier in het indrukwekkende Azie.
    Ook daar is het fantastisch!

• 29 Januari 2008 - 09:05

Martine (uit Muscat):

Klinkt weer erg goed hoor! Moet toch zelf ook maar eens de kant van de Emiraten op. Kan hier moeilijk na 4 jaar weggaan en niet eens in Dubai zijn geweest?! Hopelijk hebben jullie Sri Lanka heelhuids achter jullie gelaten mbt de Tamil Tijgers? Veel plezier en succes in India....
    Groetjes uit Oman!