Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu

Sri Lanka

Foto's:
www.wereldfietser.mijnalbums.nl

Bangalore, India

Hallo!

Het is weer tijd voor een verslag! Ondertussen zijn we in Bangalore, India en er is weer heel veel te vertellen! Na de relatief rustige periode in Oman en de Emiraten, is nu weer een periode van veel nieuwe indrukken, nieuwe gezichten, nieuwe culturen en nieuwe landschappen aangebroken. Alles is weer anders! Het geeft weer een grote boost aan het reizen. Zelfs na 2 jaar en 3 maanden reizen kunnen we ons in Sri Lanka en India elke dag weer verbazen over wat we om ons heen zien.

We beginnen bij het begin: Sri Lanka.
11-01-08
Op 11 januari komen we aan in Colombo. Meteen als we het vliegveld uitfietsen ruiken we de uitlaatgassen, horen we de toeterende auto’s en motors om ons heen, zien we de bloemen in de bomen en tropische vogels. Het is 30 km fietsen naar de stad Colombo. We hebben ons vergist in de lengte van de vlucht, die veel korter was dan we hadden gedacht. Met 3 uur slaap fietsen we dus om 7 uur in de ‘ochtendspits’ tussen de fietsers auto’s en motors naar de stad. Omdat het vrijdag is moeten we vandaag het visum voor India aanvragen. Om 10 uur staan we voor de ambassade. Lange rijen mensen voor de poort. We vullen al wachtend de formulieren in, maken kopieen van de paspoorten en lijmen de pasfoto’s erop. Omdat we maar 2 weken hebben op het eiland willen we het visum het liefst pas op de laatste dag ophalen. Dat kan wel maar dn moeten het een week later inleveren. De man die de data regelt wordt erg boos om deze miscommunicatie en verscheurt onze papieren. Opnieuw invullen dus! Uiteindelijk mogen we naar binnen, van rij, naar rij, naar rij. Om 12 uur hebben we betaald en een bonnetje gekregen met de afhaaldatum. Klaar!
Nu moeten we op zoek naar een slaapplek. We zijn ontzettend moe en het is ook nog eens 20 graden warmer dan in Dubai dus het fietsen in de stad is zwaar. We fietsen naar de andere kant van de stad om bij de ambassade te vragen of er nog mensen zijn die ons willen hosten. Helaas is de ambassade verhuisd en moeten we het hele eind weer terug. Daar aangekomen blijken de meesten op vakantie te zijn en is er dus niemand die ons kan helpen. We gaan om de hoek naar het hostel van het YWCA, waar Coen gelukkig ook mag slapen... Het is immers het Young WOMEN Christians Association.
We zoeken eten, koude rijst en curry, en gaan al vroeg slapen.

12-01-08
We kijken ernaar uit om weer te gaan fietsen. De volgende dag zitten we na een uitgebreid ontbijt om 10 uur op de fiets. De wegen zijn superdruk en vooral de uitlaatgassen zijn verschrikkelijk! Na 7 km gaan we alweer van de fiets af. We drinken een thee en vragen ons af of we niet te snel zijn gaan fietsen. Hadden we niet eerst een beetje moeten acclimatiseren? We zijn nu al op pad, dus gaan we maar verder. Op naar Kandy, 116 km verderop. Langzaam komen we vooruit. Het gaat nog regenen ook. Na 60 km is het alweer 17 uur en vragen we bij een net huis of we daar kunnen overnachten. We hebben ook geen idee hoe laat het donker zal worden.

De familie is boeddhistisch, hij is accountant en de ouders wonen erbij in. Het valt op hoe goed de mensen hier engels spreken. De vrouwen maken heerlijk Srilankaans eten voor ons klaar en vinden het erg leuk dat we er zijn. De hele familie komt kijken en wij bekijken ook even het huis van de broer. De kinderen gan al vroeg naar school en ook in huis wordt er al veel aan educatie gedaan. Zoiets hebben we in Afrika nog nooit gezien.
Weer gaan we vroeg naar bed.

Sri Lanka wordt geplaagd door terrorisme. Regelmatig ontploffen er bommen en vallen er doden. De aanslagen worden opgeeist door de Tamiltijgers die het noordelijke deel van het eiland onafhankelijk willen maken. De nederlandse ambassade geeft een negatief reisadvies. Helaas hadden wij net ervoor onze vlucht geboekt. Zolang we niet naar het noorden en het oosten gaan, zullen we er redelijk veilig zijn.

13-01-08
De volgende 60 km naar Kandy gaan maar moeizaam. Ondanks dat we zoveel zin hadden om te fietsen, slaan de twijfels toe. Het eiland is zo ontzettend mooi en het verkeer tot nu toe zo druk, en we moeten over 4 dagen alweer ons visum op halen in Colombo. Het lukt niet om alles te gaan fietsen. Plus het regent alweer! In de stromende regen klimmen we de berg naar Kandy op.
Het besluit is snel genomen. We laten de fietsen in Kandy staan en gaan met de trein naar Ella. Deze trip moet bijzonder mooi zijn door bergen en theevelden.
In Kandy komen we notabene nog 4 Nederlandse fietsers tegen! De 2 stellen zijn voor 4 weken op fietsvakantie. Na een praatje gaan we op zoek naar een hotelletje. Daar laten we de fietsen een nachtje staan als wij met de trein naar Ella gaan.

14-01-08
Op het station horen we dat er een trein ontspoord is en dat het niet zeker is of er wel een trein zal gaan... Hebben wij weer...Om 8 uur gaat er dan toch een trein. Na een paar keer overstappen komen we in een bus terecht die ons langs het ontspoorde treinstel zal voeren. Als de NS bussen inzet, dan zijn er meestal wel voldoende bussen om de wachttijd zo minimaal te laten zijn. Hier wordt 1 bus ingezet die een paar honderd passagiers moet vervoeren en daar alleen al op de heenweg een uur over doet!
De trein zal ook niet vertrekken voor iedereen over is. Dus wachten we 5 uur op het station Hatton. De plannen die we in Ella hadden kunnen we nu ook wel op onze buik schrijven. Er is overigens in de trein genoeg te zien. Verschillende mensen bieden hun zelfgebakken koopwaar aan met een eigen deuntje. Verder zitten er veel veel families die het allemaal maar voor lief nemen, zelfs de kinderen blijven rustig.
De treinrit is overigens spectaculair en prachtig! We stijgen naar 1900 meter en overal zijn theevelden!
Om 21 uur komen we in Ella aan. Het is stil. En donker. En koel. Wat heerlijk! We eten een boterham en duiken in een snel gevonden bed.

15-01-08
De volgende ochtend zitten we om 6 uur alweer op ’t balkon. We zien de zon opkomen en de bergen om ons heen verschijnen. Jammer dat we meteen weer wegmoeten. De trein zal om 7 uur weer teruggaan. We genieten weer van de treinrit. Om 14 uur zijn we terug in Kandy. We bezoeken de grote boeddhistische tempel en zien een kleine krokodil in het meer zwemmen. ’s Avonds gaan we naar een traditionele dans.

16 en 17-01-08
Vandaag reizen we met de fietsen in de trein terug naar Colombo. Officieel wordt genoteerd welke onderdelen aan de fiets zitten en en de stationsmannen voelen ook maar al te graag of alles het wel doet. Uit voorzorg gaat Coen helpen met inladen. Ze komen in een bagage compartiment voor onze neus dus nu kunnen we er mooi een oogje op houden. In Colombo gaan we weer naar de YWCA.
De volgende dag brengen we om 10 uur de paspoorten naar de ambassade. Om 17 uur kunnen die weer opgehald worden. In de tussentijd bekijken we een museum uit de Nederlandse periode. Het stelt niets voor, een paar papieren en wat meubulair met een dikke laag stof erop. Tussen de kleine winkeltjes duikt zo af en toe een supermoderne winkel op. Hippe spullen tegen hoge prijzen. Wat een verassing. Vast voor de expats, we kunnen ons niet voorstellen dat een srilankaan hier gaat shoppen.

18 t/m 22-01-08
De Nederlanders hebben in Sri Lanka een groot fort gebouwd in Galle. Het fort heeft de bewoners beschermd tijden de tsunami, dus zelfs in de oude tijden bouwden de Nederlanders al waterproof!
In het fort zijn nog zo’n 200 huizen, winkeltjes, kerken. Het wordt in de oorspronkelijke stijl gerenoveerd, meestal door buitenlandse investeerders. De huizen die zijn opgeknapt zien eruit al pareltjes. De Nederlandse kerken zijn ook erg mooi onderhouden. Het is fijn om gewoon door de straatjes te slenteren en af en toe een pot thee te drinken op een veranda. Er is een literatuurfestival gaande, dus er loopt deze dagen veel ‘hip’ volk rond.
Na 2 dagen hebbn we Galle wel gezien en lopen we naar Unawatuna. Dat ligt 5 km verderop aan het strand. Het moet het mooiste strand van Sri Lanka zijn... De wandeling erheen voert ons door een stukje jungle. We zien apen en veel grote leguanen. Het is supermooi!
In het begin leek Unawatuna wat benauwend. Het strandtentje waar we zitten staat direct in de branding dus het is erg druk en krap. Gelukkig vinden we verderop een breder strand met lekkere ligstoelen. Het is heel relaxed, boeken hebben we niet meegenomen en het is leuk om de mensen op het strand te bekijken. We worden in 2 dagen erg bruin al zeggen we het zelf! Ons hotelletje is een beetje achteraf in het tropische woud. Veel apen, vogels en bloemen om ons heen.

23-01-08
Om 7 uur vertrekt de trein naar Colombo. We halen de fietsen op en gaan meteen door naar het vliegveld. Onze vlucht vertrekt om 7.45 uur morgenochtend en we moeten om 4 uur al inchecken. Omdat we de fietsen ook nog moeten demonteren gaan we in een hotelletje vlakbij het vliegveld. Zo kunnen we tot 3 uur slapen en uitgerust naar het vliegveld lopen.

Sri Lanka was het eerste Aziatische land en nu beginnen we echt goed de verschillen te zien tussen Europa, Afrika, het Midden Oosten en Azië. Sri Lanka is ook gekolonialiseerd geweest en daar zijn de mensen hard bezig om hun land op te bouwen. Het is erg jammer van de terroristische aanslagen die er gepleegd worden. Mensen zijn erg bezig met hun toekomst en willen vooruit! Wij vonden dat erg mooi om te zien. De meeste Afrikaanse landen gebruiken de kolonialistatie nog steeds als een soort excuus om geld te krijgen uit het westen en om hun land niet op te bouwen.

Als we nog een keer ergens teruggaan, dan zeker naar Sri Lanka, ook omdat dat je daar prachtig kunt fietsen. Wij hebben alleen de drukste weg van het land meegemaakt, op andere wegen hebben we amper verkeer gezien...

Het verhaal over India volgt een dezer dagen!
Tot mails! Coen en Diënne

• 08 Februari 2008 - 22:36

Leny Ellermeijer:

Wat weer een verhaal met zoveel verschillende ervaringen. Elk continent heeft zijn juweeltjes en dat heeft Azie zeker ook, dat gaan jullie denk ik nog wel ontdekken.
    Dappere fietsers! Veel succes verder.