Australië - Reisverslag uit Beechworth, Australië van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Beechworth, Australië van Diënne en Coen Demmer - WaarBenJij.nu

Australië

Door: Diënne

Blijf op de hoogte en volg Diënne en Coen Demmer

25 Maart 2015 | Australië, Beechworth

Beechworth, 26 maart 2015

Australië, smoezelig? Of Singapore te schoon?
We zijn in Australië! Met een week vertraging is uiteindelijk alles goed verlopen. Midden in de nacht zijn we opgestaan en we waren vroeg op het vliegveld, te vroeg, want de incheckbalie was nog dicht.
Goeie vlucht en rond 18:00 uur komen we in Australië aan. Na Singapore is natuurlijk alles minder schoon en netjes, maar dit vliegveld van Sydney valt wel erg tegen, veel kapot en deprimerend. De mensen zijn ook helemaal niet aardig, kortaf. Een hele lange rij bij de paspoortcontrole en het duurt lang voor we buiten zijn.
Met een trein gaan we richting ons hotel en lopen verder. Jasper en Menno lopen erg langzaam want er komen natuurlijk heel veel vliegtuigen voorbij…
Het hotel voor de eerste nacht is ook een beetje lelijk, een afgedankt F1 hotel. We eten bij de MacDonalds die ook al heel vies is. We vinden niet heel snel iets vies, maar nu zijn we het beiden wel een beetje eens over het smoezelige.
We slapen kort, en na een dramatisch ontbijt gaan we met 4 in een taxi naar het camperverhuurbedrijf, Coen loopt de 1,5 km. Na uitleg op DVD en live in de camper, mogen we op pad. Het is een oude camper, ook weer erg viezig. De camper zou maximaal 3 jaar oud zijn, en dat is ‘ie ook. Van buiten al de nodige beschadigingen en van binnen blijkt hij ook al aardig uitgeleefd te zijn merken we in de komende dagen. Haakjes, lampjes, kleppen en deuren, het is al kapot of komt spontaan van de muur vallen! Zelfs de televisie komt rakelings langs Olaf zijn hoofd vliegen! En dan zijn we echt heel netjes alleen maar op de Highway gebleven… Het heeft wel een voordeel dat de camper niet meer nieuw is. Kunnen we ook niet meer veel kapot maken.

No worries!
Maar goed, buiten al deze typisch Australië gevallen (want ‘no worries’ zijn de meest gezegde woorden hier!), hebben we het goed naar ons zin. De mensen zijn superaardig en gelukkig houden ze van kleine kinderen! Mensen komen altijd een praatje maken met ons en de kinderen.
We zijn eerst naar IKEA gereden om de acclimatiseren, haha, en hebben daar wat spullen gekocht om de camper op te vrolijken en om onze 6,5 maanden meer comfy te maken… Kussens om de autostoelen op te zetten zodat de jongens ook iets van Australië zien, een droogrek en speelgoed. De Antilop kinderstoel hoefden we niet meer te kopen, die had Coen al aan straat gevonden in Singapore! En is heel uit het vliegtuig gekomen.

Strand, bergen en kangoeroes!
De eerste camping ook typisch, maar zeer schoon sanitair. In Europa nooit ergens zo gezien. De omgeving wordt mooier en we beginnen lekker te genieten.
De Highway die we volgen langs de kust is de Princes Highway, een bochtige tweebaansweg (een heen, een terug) over heuvels. De stranden zijn prachtig en het is ook mooi weer. Menno en Jasper vinden het geweldig. Ze hebben hier rockpools, dat is echt super, zeewater met visjes, zonder golven of gevaarlijke stroming. En we hebben dolfijnen gezien! De vogels zijn trouwens ook prachtig! Papagaaien, parkieten en kakatoes in verschillende kleuren en maten, in hoeveelheden als duiven in NL.
Via het groene binnenland achter de kust naar Jindabyne, daar gaan we de bergen in. De hoogste berg van Australië bekijken. In het Nationale Park zijn mooie kampeerplekken, midden in de natuur, alleen een wc hokje, kangoeroes lopen rond de camper. Zijn ’s nachts wel heel blij met de wc in de camper, wat een fijne luxe…
Helaas is het de dag dat we willen wandelen erg slecht weer dus rijden we met de camper door het park.
Aan het einde van de dag vinden we nog zo’n prachtig campingplekje! Op het veld staan ook tientallen kangoeroes. Echt geweldig! De regen deert niet. Later blijkt dat de regen alleen daar in de bergen hangt, als we de bergen uitrijden is het weer warm en zonnig.
Ook dor en minder begroeid. Wel mooi. De eenvoudige campings bevallen het best, gewoon een mooi veld en schone wc en douche. Op de caravanparks is het vaak luxer, maar je staat er dicht op elkaar gepakt.

PAS OP Jasper, bloeddorstige mieren!
Op de Bushcamping van Island Bend krijgt Jasper tijdens zijn zoektocht naar brandhout voor het kampvuur een mier in z’n schoen. Eerst is er nog niets aan de hand, maar als we de schoenen uitdoen om in bed te gaan, heeft hij een stroompje bloed lopen. Dat is een stevige mierenbeet! Gelukkig is de pijn snel weg en heeft hij verder geen last.
Het valt tot nu toe mee met de enge beesten. Eigenlijk nog niets gezien, het blijft bij hagedisjes, wespen, kangoeroes, dolfijnen en vogels. En mieren. Niets engs dus.
En voor de stroming in zee hoeven we ook niet echt bang te zijn, die is er wel, maar verder dan pootjebaden gaan we toch niet verder in zee. Het is wel prachtig blauw als de zon schijnt.

Kou!
Het is herfst nu en dat is te merken aan de koude nachten. Overdag kan de temperatuur makkelijk oplopen tot 25-30 graden, maar ’s nachts is het ín de camper rond de 10 graden. We hebben wel dekbedden, maar toch is het nog erg koud.
We gaan nu richting Melbourne, we verwachten dat we daar wat mooie plekjes zullen vinden. Er moeten pinguïns te zien zijn en zeehonden, een stoomtrein. We moeten het voor ons allemaal leuk houden.

Onze bandieten!
Jasper en Menno doen het goed, af en toe vragen ze of we weer naar ons oude huis gaan of naar Niek en Nanoe, in Singapore. Het allerfijnst vinden ze het om te spelen in zand en dat kan bijna overal. Ze slapen gezellig met z’n tweeën in de alkoof en dat gaat ook goed, ze slapen steeds sneller en langer.
Olaf gaat nu echt lopen, hij wil ook vooral alles ontdekken en het liefst ook opeten. Niet altijd even handig en we hebben er best onze handen vol aan. Het blijft druk met 3 kleine kinderen, of je nu thuis bent of op reis. Desalniettemin hebben we het naar ons zin en genieten we.

Op dit moment zijn we in Beechworth en vandaag gaan we naar Bright.

We hebben weinig wifi, lekker rustig voor ons, maar minder voor de informatievoorziening naar jullie. Sorry hiervoor. Foto’s volgen snel.

Hopelijk gaat het goed in NL. Wordt het al warmer?

Lieve groeten,

Coen, Diënne, Jasper, Menno en Olaf

Er staan nog wat foto's van Singapore op www.wereldfietser.mijnalbums.nl

• 26 Maart 2015 - 09:50

Paula Ribbe:

Hola lieve mensen,
    Fijn dat jullie je langzaam beginnen te settelen en kunnen genieten van de prachtige natuur.
    En natuurlijk horen daar ook kleine terleustellingen bij. En wat schoon besterft, wij zeggen altijd Hollands schoon of Australisch schoon daar zit namelijk een wereld van verschil tussen.
    Maar No Worries er zijn belangrijkere dingen. Bij Kea in Melbourne zou ik gewoon vragen voor extra dekbedden want het kan in de nacht verrekt koud zijn. Wij wilde er altijd een dubbel set lakens en handdoeken bij hebben en een extra dekbed en dat was nooit een probleem. Blijf genieten met ze allen en vooral gezond blijven.
    Paula en Cees

• 26 Maart 2015 - 12:18

Cees R.:

Met tranen in de ogen lees ik jullie verslag,niet van het lachen hoor maar van emotie !! Wij hebben het ook allemaal meegemaakt en wat hebben we het, ondanks de kleine ergernissen, ongelofelijk fijn gehad. Voor alle miljoenen in de wereld hadden wij het rondje OZ. niet willen missen !!! Het is ook inderdaad een grote dierentuin zonder hekken. Maar let op hoe noordelijker jullie komen hoe groter en mens onvriendelijker de beesten worden. Wij hebben Crocs naast de camper gehad en slangen op het dak !! De kinderen zullen het fantastisch vinden maar mij liep het dun door de broek !?
    Laat dit jullie niet ontmoedigen maar blijf alert, zeker met zulke ondernemende kinders !?
    Graag tot een volgend verslag,
    Dikke kus,
    Paula en Cees R.

• 13 April 2015 - 17:02

Yet:

Hoi lieve reizigers
    Met plezier lezen we jullie verslagen! Jasper en Menno worden ook nog gemist hier hoor en we zijn nog reuze blij met de schommel iedere dag in gebruik! Wat lachen over dat Singapore zo schoon was, we zullen het morgen aan May vertellen :). Nanoe nog steeds geen waterpokken gehad - Menno wel? - ik lees er niets over. Inmiddels hebben we een heerlijke 10 dagen Beijing achter de rug (Ed 5 dagen gewerkt en wij 10 vakantie :)) Leuk dat jullie af en toe wat schrijven, we volgen jullie met plezier!
    Veel liefs, veel genieten!
    Ed Yet Niek Nanoe